Alvor |
är jag växte upp i Sverige på 1980-talet hade min familj och de flesta vi kände tillgång till två tevekanaler — de statliga public service-kanalerna TV1 och TV2, eller Ettan och Tvåan, som de också populärt kallades. Om utbudet i den ena kanalen tillfälligtvis inte föll en på läppen, kunde man alltid slå över till den andra, och det kändes tryggt. Och om något program i den ena kanalen skulle visa sig behöva förlängas, vilket fallet ibland är, till exempel när det gäller det utbud som riktar sig till fåtöljidrottare, kunde det hända att avsändaren lät flytta programmet från den ena kanalen till den andra. Förmodat viktigare och sedan tidigare inplanerade program, såsom Anslagstavlan, Helgmålsbön och Språka på gädda-nulla-pett ruckade ju förströelseleverantören inte gärna på ens för en superviktig sporthändelses skull. Någon enstaka gång kunde även det öde som drabbar fotbollsfantasten i limericken drabba oss. Program som man länge hade sett fram emot kunde av oförutsedda skäl utgå. I bästa fall kanske man då som plåster på såren kunde få se någon tecknad tjeckisk kortfilm. Med andra ord: Hopp mellan de två kanalerna, eller zappning som det heter på nutida svenska, var en trivial aktivitet i det land och under den tid jag genomlevde min barndom. Tweeta
Norge, där sjön Håan ligger, var läget under samma tid ett helt annat. De som växte upp där hade bara en enda statlig public servicekanal i teve. Jag minns att jag som barn tyckte att det verkade torftigt. Det fanns visserligen en hel del annat i Norge som med råge kompenserade för detta armod, såsom lomper och gudomligt god choklad, men hur det nu än var med den saken, kunde jag vid den här tiden ändå inte se Norge som något annat än lite bakom, åtminstone vad medieutbudet beträffade.
istorien om den stackars fotbollsfantasten utspelade sig sannolikt tidigast 1995. Då fick Norge ännu en statlig public servicekanal i teve, och landets invånare kunde äntligen börja zappa lika frenetiskt som sina redan lyckligare lottade grannar i öster. © Linus Ganman, |