Alvor |
nder andra och tredje året på gymnasiet gick jag i samma klass som en man som var född i Iran, men som under sina grundskoleår hade bott i Nantes i Frankrike. Man kan ju lugnt säga att han och jag, som då hade bott hela mitt liv i Östersund, hade väldigt olika perspektiv på livet. Vi fick ändå två mycket givande år tillsammans. Ibland satt vi i hans etta till fem på morgnarna i dimmorna av opiumrökelse, lyssnade på Sven Väth och Les Negresses Vertes på hög volym och talade om livet. Hans inredning var periodvis väldigt sparsam. Golvet var täckt av persiska mattor, och från taket hängde ett antal nakna glödlampor, som han själv hade målat röda med spritpenna. Han sov på en madrass på golvet. I rummet fanns inga möbler. Efter studenten hördes vi inte av på många år. Tweeta
är webben och sedermera Facebook blev verklighet, hittade vi igen varandra i världen. Kort därefter blev min före detta klasskamrat lärare i bildkonst. Fast vi inte träffas fysiskt skiner våra olika perspektiv på livet fortfarande ofta igenom i det vi postar i våra respektive flöden på Facebook. Min före detta klasskamrat har en förbluffande förmåga att hitta nyheter, inlägg, skämt och referenser som är som från en värld det känns som att jag aldrig är i närheten av. Det var också tack vare honom som jag hörde talas om Maurizio Cattelans konstverk Comedian för första gången. Först tänkte jag att det bara var en i raden av alla skämtsamheter jag sett på min före detta klasskamrats vägg, men snart tvingades jag inse att konstverket Comedian fanns, eller i alla fall hade funnits på riktigt.
aurizio Cattelan föddes inte i Teheran i Iran, utan i Padua i Italien. Limericken längst upp på sidan handlar alltså inte om honom, utan om en potentiell härmapa. Jag vill inte insinuera att min iranskbördige före detta klasskamrat är en sådan, men av vad jag har sett av det han skapar kan jag lugnt säga att den blotta bråkdelen borde betinga ett mycket högre värde än alla Cattelans verk tillsammans. © Linus Ganman, |