Alvor |
ovember 2016 kom med nyheten att Mondelez International, Inc. skulle minska antalet piggar på sina Toblerone-stänger. Längden och priset på dem skulle inte förändras, men mängden choklad i dem skulle minskas med 20 gram, och detta alltså genom att avstånden mellan stängernas karakteristiska piggar gjordes glesare. Den negativa kritiken lät inte vänta på sig.
kådespelerskan Nathalie Pownall vände sig via Twitter till fabrikanten och frågade, antagligen med en anspelning på Schweiz topografi, när de hade byggt en fyrfältsväg genom Alperna, och författaren Mark Greenwood skämtade om att Toblerone-stängernas nya utformning var en konsekvens av Storbritanniens utträde ur EU (fast det då ännu inte hade ägt rum).
et här är förstås ingen ny företeelse. Säkert lika länge som människan har idkat byteshandel har hon också försökt fuska med mått och vikt samt med överensstämmelsen mellan emballage och innehåll. Efter 18 månader valde Mondelez att hörsamma den bittra kritiken och såg till att Toblerone-stängerna återfick sin gamla form. Men de höjde också priset på dem. © Linus Ganman, |